Tuesday, March 22, 2011

Adakah patut???

Faqeh telah genap 5 bulan pada 18 Mac yang lepas..
Pengasuh nya telah cuba-cuba menuntut makanan tambahan untuk diberikan kepada Faqeh..Faqeh nampak macam tak cukup susu.katanya..


kalau nampak macam tak cukup susu, tambahla sukatan.aku berkata.

Faqeh nampak macam tak kenyang minum susu sahaja.katanya.

Faqeh buat latihan mulut untuk persediaan mengunyah makanan pejal bulan depan la tu.kataku lagi..(dalam hati..Ya Allah berikanlah aku petunjuk..betulkah niat ku untuk hanya memberikan makanan pejal pada usia 6 bulan..cuma sebulan shj lagi duhai pengasuh).

Aku dimaklumkan oleh pengasuh dia pernah bagi 3 bekas dadih sekali gus kepada Faqeh (habis diminum).Kalau nak tahu, 3 bekas dadih tu adalah bersamaan 9 oz (lebih kurang 270ml kan???). Beristighfar aku dalam  hati..adakah Faqeh comelku itu begitu pelahap atau pengasuh itu yang bengong..ada ke patut bg banyak begitu sekali gus pada bby yang baru menginjak 5 bulan??akai ada ka?bukankah lebih patut diberi sedikit2 tapi kerap??bukankah begitu?????? (mode geram dan tak puas hati..:-( )

MIL pulak cakap.da 6 bulan dah ni.dah boleh bg susu tepung da pun.(????%%$#@???).

Hmmm...malam ni aku akan cuba "slow talk" denganFaqeh supaya bersabar untuk  hanya sebulan sahaja lagi..ibu kesiankan perutmu yang tecik tu..sudah mampukah kamu duhai anak menghadamkan makanan pejal begitu??bersabar ye Faqeh anak ibu..

3 comments:

  1. yah,

    hahaha
    buat SOP la utk pengasuh tu
    list down step by step (dlm turutan nombor ke)apa kena buat
    termasuk pesanan stiap kali beri, beri ikut bekas, kalau nampak lapar baru beri lg..bukan beri sekali gus..
    anak ni kalau ada tanda2 nak makan mmg boleh beri, tp waktu yg reasonable 1 mggu sblm 6 bulan ke..bila tgk mcm dia mmg sentiasa lapar juga mmg boleh beri tapi atas nasihat doktor..
    tanda2 lapar tu yah boleh survey kat internet..(org malas nak taip panjang2 boleh tak..hahaha)

    oklah, nnt ada umur panjang, ada rezeki kita chit chatting mother to mother punya talk ek..

    ReplyDelete
  2. mmg x patut! selamba badak je wi solid food ko anok ore. klu aku jd mung aku fire la pengasuh tu...cari hok lain..

    ReplyDelete
  3. dia belum bg lg masa 5 bulan nih..cume duk tanya2 bile nak bui..huhu
    esok baru aku bekalkan dengan solid food..6 bulan genap..

    ReplyDelete