Thursday, December 24, 2009

Kalau Sudah Rezeki

Dalam keadaan ekonomi sekarang ni, wang ringgit menjadi terlalu bernilai. Dulu sebungkus nasi lemak cuma 50 sen, segelas air sirap cuma 20 sen (zaman sekolah rendah dulu laa). Bawak duit 50sen pun cukup. Sekarang tak usah cakap la. Nak keluarkan duit untuk makan tengahari pun teragak-agak (pengalaman sendiri). Wang yang ada sekelumit dalam tangan rasa macam nak simpan sampai beranak pinak tapi mustahil la dalam 'dunia wang' sekarang ni.

Aku pernah melalui pengalaman 'kehilangan' duit beratus ringgit atas angin macam tu aje. Langsung tak merasa nak pegang atau sentuh pun. Aku pun malas nak ingat sebab itu mungkin atas kebodohan atau kelalaian aku sendiri. Masa tu raya haji, aku nak keluarkan duit kat ATM nak bagi mak ayah sikit dan bayar duit akikah anak aku. Tak taula apa nasib hari tu semua ATM yang aku try buat hal. Tension tul. Syukur suami sangat memahami dan murah hatinya (kebetulan pada ketika itu rezekinya lebih murah dari aku..:P), meminjamkan aku RM800 untuk aku meneruskan plan2 murni aku tu. Alhamdulillah, dan aku berjanji akan memulangkan semula duit tu bile aku dapat keluarkan dari ATM kelak.

Kemudian, terlintas hati aku untuk transfer aje duit yang suami pinjamkan tu ke akaun dia secara online banking. Mak oii, bila aku check ikut online banking, duit aku RM800 lesap. Terkejut dan terpana aku seketika. Nasib baik aku tak pengsan aje. Apa tidaknya, duit 800 yang dah dibuat macam-macam plan tu melayang tanpa aku sedari pun. Sudahnya dengan plan2 pun hampir melayang sekali. Menangis aku dibuatnya. Mana tak menangis RM800 tu kira separuh gaji aku tu.Itu belum ditolak duit kete, minyak, makan dan lain2 untuk sebulan. Haruuuu..

Suami aku pun terkejut yang amat jugak le..iyela, hilangnya duit aku bermakna aku tak dapat bayar balik la duit dia. Kesian suami aku. tapi aku sangat terharu sebab dengan lapang hatinya suami aku telah convert RM800 yang dia pinjamkan aku tu sebagai hadiah cum duit raya!hehe..Bertuah betul aku sebagai isteri ni..Rasa macam nak sujud syukur saat2 tu jugak. Rupanya rezeki suami telah bertukar tangan menjadi rezeki aku pulak..:) Itula, kalau sudah rezeki, tetap akan dapat gak. Alhamdulillah.

Baru2 ni aku terperasan duit dalam bank aku terlebih banyak dari biasa (biasanya gaji aku cukup2 makan aje). Pelik bin ajaib. Setelah aku mempraktikkan kemahiran matematik aku, tambah tolak darab rupanya duit RM800 yang lesap tempoh hari telah revert semula ke dalam akaun aku. Syukur Alhamdulillah. Walaupun aku tak berniat nak belanja sakan, teringin aku hadiahkan sesuatu buat suami aku atas kemurahan hati dia..

kalau sudah rezeki, terimalah dengan syukur...

No comments:

Post a Comment