Wednesday, January 26, 2011

Keletah Yang Membuatku Heppi..:)

Sufyan kini sudah 1 tahun 4 bulan usianya. Alhamdulillah dah pandai berjalan juga bercakap (dalam bahasanya la (kadang-kadang aku paham dan kekadang tak.hi hi). Yang aku perasan dia suka mengajuk apa orang lain cakap..hmm, nampaknye tak lama lagi dah boleh bercakap la hendaknye..insyaallah. Dah faham hampir semua benda yang orang cakap atau suruh cuma belum mahu mematuhi larangan (jangan..tak boleh...jangan buat macam tu..tak  boleh begitu..dan jenis2 larangan yang seumpamanya)..agaknye betullah sepertimana yang aku terbaca kt sebuah website anak2 seusia ini nak menguji 'autoriti' mak ayah dia..alahai..kekadang hilang sabar jugak bile kita larang dia pandang kita balik dan buat muka senyum atau muka takde perasaan dan bile larang lagi..lagi2 benda yang kita larang atau tegah itu jugak la yang dia nak buat berulang2 kali..hu hu.

Suka menyakat ibu dan ayah dia..ehehe..comel aje Sufyan nih..benda yang dia paling suka menyakat ialah berlagak ala-ala nak usik laptop ayah dia kalau ayah dia jauh skit dari laptop..hahaha kelakar..dan menyakat ibu dia dengan mengusik adik dia..jadiknye ibu dia takleh buat keje lain, duk pangku adik dia aje sbb kalu letak kt bawah Sufyan akan datang dengan 'happy' nye untuk menggomol adiknye..iskh3..

Setiap pagi sebelum ke ofis aku akan bersiap lebih awal sebelum anak2 bangun (seboleh2nya sebelum Rujhan bangun) untuk mengelak aku jadi kalut..:P..dan Sufyan hampir setiap hari akan bangun dengan senyuman (comel) sbb aku siap pakaikan kasutnye semasa dia masih tido (sebab dh lambat dia belum nak bangun)..kiranye bangun aje terus follow aku ke kereta.hi hi..Semasa driving adalah moment yang aku paling cuak sebab Sufyan tak moh duk seat belakang dan aku pulak takleh nak letak Rujhan kt belakang (kete kecik, bby seat tak muat)..Jadiknye Sufyan kat pangku aku pegang stereng bersama-sama aku.huhuk..giler ke apa aku nih (bahaya woi!)..so, untuk alih perhatiannye dari mengacau aku driving atau mengamuk dalam kete, aku akan 'umpan' dia dengan kerepek pisang  :P so tangan dia takleh pegang atau cucuk2 benda lain dan biar dia asyik dengar CD Maher Zain..hahaha.. dan aku akan berpura-pura 'tergedik2' dgr lagu Maher Zain tu supaya dia pun seronok dan gelak2 sama..fuhh lega taktik ni  masih menjadi sehingga hari ni..:)..balik dari ofis pun taktik sama gak..:P

MasyaAllah bab mandi/main air tak usah cakap la..tanya la budak kecik mana yang tak suka main air kan..kan..part yang paling boring ialah tunggu dia puas main air dan keluar sendiri dari bilik air..huhu..hmm..bila dia puas dia akan terkedek2 la kuar bilik air..kalau nasib kurang baik jatuh pulak sbb lantai licin..:P sorry la Sufyan sebab ibu tak sempat nak pastikan lantai tak licin..:)..kekadang ayah dia bawak Sufyan ke swimming pool layan Sufyan main air dan suamiku hadapi masalah sama nk stop dia main air.ha ha

Sekarang ni taktik nakal Sufyan ialah dia akan baring aje kat atas jalan/tar/tanah kalau dia taknak ikut aku..so aku yang tengah dukung Rujhan takleh buat apa2 la.bertuah tul Sufyan nih..bile kite lepaskan tangan aje, elok2 boleh bangun dan berlari meluru ke tempat yang dia nak pegi (kalau kt depan umah aku tu tempat feveretnye ialah pili bomba)..ntah apa yang seronoknye ntah pusing keliling pili bomba tuh..huhuk..

Apapun, syukur sgt Sufyan membesar dengan aktif dan cerdasnye..Alhamdulillah..Semoga Sufyan sentiasa menjadi permata hati ayah dan ibu..:)


2 comments:

  1. dan saya terus teringat pada permata saya di rumah. keletah sufyan sama macam anak saya yang kuat mengusik. walopun tak pandai bercakap lagi tapi mulutnya ramah tamah nak ajak menyembang.

    ReplyDelete
  2. hehe..betul tu..comel kan.kadang2 dtg rasa kesal gak marah2 dia.huhu

    ReplyDelete